موقعیت ها و اطلاعات روستای بهرغان

کانون علمی فرهنگی ولایت بهرغان

پایگاه اینترنتی کانون علمی فرهنگی ولایت بهرغان

درباره ما


کانون علمی فرهنگی ولایت روستای بهرغان

نویسندگان

پیوندهای روزانه

دیگر امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 259
بازدید ماه : 257
بازدید کل : 3609
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

مطالب اخیر وبگاه

لینک های ویژه

لینک دوستان وبگاه


تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون بهرغان و آدرس kanoonb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشیو مطالب

برچسب‌ها

طراح قالب

ثامن تم؛مرجع قالب و ابزار مذهبی وبلاگ و سایت
باز این چه شورش است ... محرم آمد ... یاحسین ...



ديباچه:



از حركاتهاي اصولي و اقدامات اساسي در زمينه توسعه و عمران روستا ها تهيه و اجراي طرحهاي هادي روستايي است كه در واقع اقدامي موثردر جهت حل مشكلات اقتصادي و اجتماعي و فيزيكي روستاها مي باشد.



ايجاد زمينه توسعه و عمران روستاهاتأمين عادلانه امكانات،هدايت وضعيت فيزيكي روستاها و ايجاد تسهيلات لازم از اهداف عمده طرحهاي هادي محسوب مي گردد.



معرفي استان فارس



وسعت وموقعيت جغرافيايي



استان فارس با وسعت در حدود 4/24065 كيلومتر مربع قريب 6/7 در صد از مساحت كشور را دربر گرفته است. اين استان در طول شرقي حداقل 50 در جه و 37دقيقه و حد اكثر 55درجه و40 دقيقه و عرض شمالي حد اقل 27درجه و 7 دقيقه و حد اكثر 31 درجه و 45دقيقه در ارتفاع 1419 متر از سطح دريا ، يكي از استان هاي جنوبي كشور به شمار مي رود.



توپوگرافي



از نظر تو پو گرافي ، استان فارس ناحيه اي است كو هستاني كه ارتفاعات آن ادامه رشته كوههاي زاگرس مي با شد .



موقعيت جغرافيائيشهرستان



موقعيت جغرافيائي و اقليمي شهرستان شهرستان سپيدان به مرکزيت شهر اردکان با وسعت 14/2859 کيلومتر مربع در شمال غربي استان فارس قرار دارد .اين شهرستان از شمال به شهرستان اقليد، از غرب استان کهکيلويه و بوير احمد از جنوب به شيراز و ممسني و از شرق به شهرستان مرودشت محدود مي باشد. بر اساس آخرين تقسيمات کشوري شهرستان داراي سه بخش مرکزي، همايجان، بيضاء و دو نقطه شهري به نام اردکان و بيضاء ، 8 دهستان و 210 روستا و مکان مي باشد. از نظر آب و هوايي داراي آب و هواي سرد کوهستاني با تابستانهاي معتدل و خنک و در زمستانهاي سرد و يخبندان مي باشد. از نقاط پر بارش استان فارس بوده که ميزان بارش در بعضي سالها به 1400 ميليمتر مي رسد و بيشتر بارش آن بصورت برف مي باشد. و ميزان متوسط بارندگي ساليانه آن 700 ميليمتر است . در منطقه بيضاء و همايجان بيشتر زمينها جلگه اي و حاصلخيز و در بخش مرکزي اراضي کوهستاني و ناهموار است.



 



 



1) بررسي و شناخت تاريخچه و موقعيت روستا



روستاي بهرغان در شهرستان سپيدان و دهستان شش پير بين 40 و 51 طول شرقي و 30 و 29 عرض شمالي واقع شده است . اين روستا که مرکز دهستان مي باشد از شمال به کارخانه آب معدني سپيدان و شهر سپيدان ? ازغرب و جنوب غربي به رودخانه ? از شرق به ارتفاعت مجاور و از سمت جنوب شرقي به روستاي برشنه محدود مي شود . (نقشه شماره 1 )



نام اين روستا به مفهوم درياچه مانند مي باشد و سابقه سکونت در اين روستا به 500 تا 600 سال پيش – قبل از پيدايش شهر اردکان – برمي گردد و ساکنين اصلي روستا از ياسوج و بويراحمد و گروهي نيز از مناطق مجاور مهاجرت کرده اند .



 



2) خصوصيات اقليمي و زمين شناسي روستا



2-1)بررسي ويژگي هاي محيطي روستاي بهرغان



الف) توپوگرافي :



روستاي بهرغان در منطقه کوهستاني واقع شده است که داراي خاک هاي عميق با بافت سنگين است اين نوع خاک سنگريزه دار بوده و از زهکشي مناسبي برخوردار است و از اين رو داراي قابليت مناسبي براي زراعت هاي آبي يک ساله و درختکاري مي باشد . اين اراضي داراي ارتفاعي بين 2100 و 4212 متر است . شيب روستا از سمت شمال شرقي به جنوب غربي مي باشد که شدت شيب از سمت شرق (کوه) به غرب (رودخانه) کاسته مي شود .



ب) پوشش گياهي :



پوشش گياهي اين منطقه تابعي از محصولات کشاورزي و باغات که عمدتا گردو است مي باشد .



ج) اقليم :



اين روستا در ناحيه اي کوهستاني با اقليم سرد و مرطوب و با رژيم بارش کاملا زمستاني واقع شده است .



متوسط درجه حرارت ساليانه برابر با 13 درجه سانتي گراد وميانگين بارندگي ساليانه برابر با 727 ميليمتر است . در اين روستا بارش بيشتر به صورت برف است .



د) باد :



روستاي بهرغان به دليل استقرار در  منطقه کوهستاني از يک سو تحت تاثير جريان هوايي محلي است و از سوي ديگر در مسير جريانات جوي مديترانه اي قرار دارد از اين رو باد غالب شمال غربي به جنوب شرقي است .



(زمين لرزه) :



محدوده شهر سپيدان از يک سو به دليل نزديکي به گسل سراسري زاگرس و از سوي ديگر به دليل قرار گرفتن روي گسل اردکان و مجاورت با گسل هاي محدوده شيراز از مناطق زلزله خيز کشور محسوب مي شود .



2-2) بررسي منابع تامين آب و تغييرات تقريبي آن



الف) منابع آب شرب



تنها منبع تامين آب روستاي بهرغان چشمه بهرغان مي باشد . در سال 1352 آب چشمه از طريق پمپاژ درون يک منبع سيماني که 50 متر بالاتر از چشمه بهرغان قرار گرفته بود ذيره م شد و سپس از طريق لوله به درون روستا هدايت و از طريق 3شير متمرکز که در نقاط مختلف روستا واقع شده بود در اختيار مردم قرار مي گرفت . تا اينکه در سال 1358 آب اين چشمه مستقيما به درون خانه هاي روستائيان لوله کشي شد . در حال حاضر آب اين چشمه پس از ورود به درون منبع سيماني کلرزني مي شود که اين امر مورد اعتراض روستائيان مي باشد . شايان ذکر است که آب چشمه بهرغان علاوه بر تامين آب شرب مردم روستاي بهرغان ? ساکنين روستاي برشنه را نيز از طريق يک لوله مجزا سيراب مي سازد .



ب) منابع آب کشاورزي :



آب کشاورزي اراضي روستاي بهرغان - به جز اراضي کشاورزي حاشيه رودخانه – از چشمه بهرغان تامين مي شود . آب مورد نياز برلي اراضي حاشيه رودخانه از طريق دو دستگاه پمپ که آب را از رودخانه جنوب روستا به سمت اراضي کشاورزي پمپاژ ميکند تامين مي شود .



اين روستا به دليل برخورداري از منابع غني آب (چشمه و رودخانه) فاقد چاه مي باشد .



 



3) بررسي نظام حرکت آب در سطح بافت روستا و نحوه دفع آب هاي سطحي و محل تخليه آن  



به طور کلي نظام حرکت آب در سطح با فت به خصوص آبهاي سطحي يکي از مسائل اساسي و حاد روستا مي باشد . واقع شدن روستاي بهرغان در ارتفاع و شيب تند آن باعث گرديده تا نظام حرکتي آب در سطح بافت روتا گاها به صورت تند صورت پذيرد و به دليل فرسودگي ابنيه روستا و مناسب نبودن معابر و عدم وجود شبکه دفع آبهاي سطحي مشکلاتي نظير ايجاد گل لاي و آب گرفتگي معابر به خصوص در بافت مرکزي روستا ? کوچه مرسوم به کوچه حوض و کوچه کنار کنار امام زاده ايجاد مي کند .



نظام حرکت آب روستا به تبعيت از جهت شيب ? شمال شرقي – جنوب غربي مي باشد . عمده آب روستا به رودخانه واقع در جنوب روستا هدايت مي شود . (نقشه شماره 2)



4) خصوصيات جمعيتي و اجتماعي روستا



4-1) بررسي تحولات جمعيتي روستا در دوره هاي مختلف سرشماري :



روستاي بهرغان در سال 1335 داراي 695 نفر جمعيت بوده که جمعيت اين روستا با نرخ رشد متوسط سالانه 6/2 درصد درسال 1386 به 2606 نفر رسسيده است . نرخ رشد يازده ساله اخير روستا 4/2 درصد بوده است به اين معني که جمعيت روستا از 2001 نفر درسال 1375 به 2606 نفر در سال 1386 رسسيده است .



 



 



 



ايستگاه هواشناسي سينوپتيک شهر اردکان در سال 1383 تاسيس شد و از آن زمان تا کنون وضعيت آب و هوايي اين شهر به صورت خودکار ثبت مي شود. در اين مدت (1383 تا 1390) مشخصات اقليمي شهر اردکان بدين گونه ثبت شده است:



وچون اقليم بهرغان همانند اقليم اردکان است شرايط يکسانيرا دارا است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





حسین تقوی در سه شنبه 30 تير 1394 |

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...
طراحی و بهینه سازی قالب : ثامن تم ( علیرضا حقیقت )